کد خبر: ۹۳۰۲
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰

تغذیه همزمان جسم و روح در فست‌فود کتابخانه!

مجتبی فرزانه، صاحب یکی از فست‌فود‌های منطقه ۱۰ است که به خاطر روحیه فرهنگی‌اش، چندین قفسه کتابخانه در مغازه‌اش جانمایی کرده و به یک پاتوق فرهنگی و تجاری برای دانشجویان تبدیل شده است.

خاطره‌ها تاثیر پررنگی در زندگی ما انسان‌ها دارند و انگیزه بسیاری از کار‌های ما ناشی از داشتن همین خاطرات خوب یا بد است. شاید در نگاه اول، چندان محسوس نباشد، اما داشتن خاطره‌های تلخ یا شیرین، حتی در تصمیم گیری ما در هنگام خرید نیز موثر است.

گاهی با وجود گذشت سال‌های بسیار، وقتی به طور اتفاقی از کنار مغازه یا مرکز خریدی عبور می‌کنیم که دیرزمانی حس خوبی را در آن تجربه کرده‌ایم، دوباره دلمان می‌خواهد به آن مکان وارد شویم و آن احساس خوشایند را برای خودمان مرور کنیم.

قیمت پایین کالا، ظاهر و محیط مناسب فروشگاه، تبلیغات موثر و... از جمله ترفند‌های جذب مشتری است که بسیاری از صاحبان مشاغل از آنها آگاه هستند، اما شاید تعداد کمی از این فروشندگان باشند که به تاثیر جذب مشتری از طریق ساختن خاطره خوش برای آنان آگاه باشند.

مجتبی فرزانه، صاحب یکی از فست‌فود‌های منطقه ما که در بولوار شریعتی و محله فرهنگیان مغازه دارد، به خاطر روحیه فرهنگی‌اش، سعی کرده فضایی در مغازه خود به‌وجودآورد که مشتریانش لحظه‌های خوبی را در زمان حضور در آنجا تجربه کنند.

به طوری‌که حالا این ساندویجی، پاتوق دانشجویان دو دانشگاه تابران و خیام شده است. وجود چند قفسه کتابخانه در این محیط تجاری، یکی از مهمترین عوامل جذب مشتری است که خلاقیت صاحب مغازه، سبب آن بوده است.

علاه بر اینها دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث شده تا جوانان دانشجو این فضا را برای گذراندن دقایقی خوش، در کنار هم تجربه کنند. گفتگو با مجتبی فرزانه، صاحب جوان مغازه که خودش نیز سوابق فرهنگی دارد، حول همین محور صورت گرفت.

 

بعضی مشتریان فقط برای مطالعه اینجا می‌آیند

وقتی پشت یکی از میز‌ها به انتظار نشسته‌ای تا  فنجان چای یا غذایی که سفارش داده‌ای، آماده شود، می‌توانی دست ببری در قفسه‌های کتابخانه و کتابی را مطابق با ذوق وعلاقه خود انتخاب کنی.

همین قفسه‌ها بوده که تو را وقتی که برای اولین‌بار از جلوی مغازه عبورمی‌کردی، به ناگاه سرجایت نگاه داشت و سبب شد، سرکی به داخل بکشی و با تعجب به داخل مغازه نگاه کنی. بعد نرم‌نرمک پا به داخل بگذاری و یقین پیداکنی که آنچه دیده‌ای درست بوده است.

فرزانه که یک سال است این مغازه را با شریکش میلاد رزقیان‌مقدم اداره می‌کند، می‌گوید: «چون همیشه علاقمند و مشغول انجام کار‌های هنری و فرهنگی بودم، بعد از راه‌اندازی مغازه هم، تصمیم گرفتم اینجا را پاتوقی فرهنگی کنم.

شاید خیلی‌ها بگویند در ساندویچی، جای کتاب‌خواندن و مطالعه‌کردن نیست، اما من مشتریانی دارم که گاهی اینجا می‌آیند تا فقط کتاب بخوانند و چیزی سفارش نمی‌دهند. من هم با چای از آنها پذیرایی می‌کنم و خودم هم لذت می‌برم.»

 

نباید بگذاریم نسل‌های بعدی با کتاب غریبه شوند

فرزانه که خودش نیز ساکن محله فرهنگیان است، از مشتریانی می‌گوید که کتاب هدیه آورده و در این قفسه‌ها قرار داده‌اند تا دیگران استفاده کنند. او همچنین مشتریانی هم داشته که از کتابی خوششان آمده و به اصرار آن را خریده‌اند.

به خاطر همین علاقمندی‌ها بوده که فرزانه همیشه دوست داشته کتاب‌های بیشتری تهیه کند و علاوه‌بر ایجاد فضای مطالعه، کتاب هم بفروشد، اما تاکنون سرمایه کافی و وقت لازم را برای این‌کار پیدا نکرده است؛ «اوایل بعضی افراد به من می‌گفتند این چه حرکتی است که انجام داده‌ای؟

اما حالا هر روز که می‌گذرد، افراد بیشتری از این کار تعریف می‌کنند و من انرژی می‌گیرم. همچنین از طریق دوستانی که در حوزه هنری داشته‌ام، تاکنون کتاب‌های زیادی برای اینجا هدیه گرفته‌ام که به مشتری تقدیم کرده‌ام.»

او این کار‌ها را همچون زنگ خطر می‌داند و می‌گوید: «جوان‌های امروز سرشان به گوشی‌هایشان گرم شده است و با وایبر و لاین و فضا‌های مجازی دیگر، اوقات خود را پر می‌کنند. اگر این وضعیت همین‌طور ادامه پیداکند، نسل بعد با کتاب غریبه خواهد شد؛ اما ما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.

باید جایگاه کتاب حفظ شود. یکی از اهداف من هم، همین بوده است. مشتری داشتم که مغازه صوتی تصویری داشت و با دیدن قفسه‌های کتاب در مغازه‌ام، الگوبرداری کرد و به من گفت: دو تا قفسه در مغازه‌ام می‌زنم و کتاب‌های خانه‌ام را داخل مغازه می‌آورم تا مشتری‌ها از آنها استفاده کنند. چند مغازه فست‌فود دیگر با دیدن اینجا، تصمیم گرفتند همین کار را انجام دهند.»

 

آقا مجتبی در مغازه فست فود، چندین قفسه کتابخانه جانمایی کرده است

 

انعکاس اخبار سینمایی شهر، روی تخته‌سیاه

مجتبی فرزانه را با عنوان «هفت سینما» می‌شناسند؛ این موضوعی است که خودش بیان می‌کند. او که کارشناسی کامپیوتر دارد، از سال ۸۸ با برادران فیلم‌ساز سهیلی آشنا شده و وب‌سایت هفت سینما را راه‌اندازی کرده است؛ «آن‌زمان هیچ وب‌سایتی در حوزه سینما در مشهد نبود و کمبود این فضای مجازی احساس می‌شد. این‌طور شد که با هم‌فکری امیرمسعود سهیلی، به فکر راه‌اندازی این وب‌سایت افتادیم.»

این پایگاه اینترنتی هنوز فعال است و تاکنون در سه دوره متوالی، اخبار و اطلاعات جشنواره فیلم فجر را پوشش داده و به گفته فرزانه در سال گذشته، از طرف جشنواره وب‌ایران، به‌عنوان یکی از پنج وب‌سایت برتر سینما و تئاتر کشور معرفی شده است. حسام‌سامری‌زاده و علی کشاورز کسانی هستند که در نوشتن مطالب این وب‌سایت همراه فرزانه هستند.

فرزانه علاوه بر اینها تاکنون مدیر تولید چند فیلم داستانی در شبکه استانی و نیز فیلم‌های کوتاه در انجمن سینمای جوان نیز بوده است. همین علاقه او به سینما و تئاتر سبب شده تا حالا در مغازه‌اش، بلیط تئاتر دانشگاه‌های تابران و خیام و گاهی بلیط سینما را با تخفیف ویژه به فروش برساند.

مجتبی فرزانه با برادران فیلم‌ساز سهیلی آشنا شده و وب‌سایت هفت سینما را راه‌اندازی کرده است

اهالی تئاتر، پوستر برنامه‌های خود را در این مغازه نصب می‌کنند و علاوه بر اینها تخته‌سیاهی در مغازه نصب است که فرزانه از آن برای اطلاع‌رسانی برنامه‌های سینمایی سطح شهر استفاده می‌کند. یکی دیگر از همین تخته‌ها در جلوی در مغازه قرارگرفته که به مناسبت‌های مختلف ملی مذهبی، با گچ جملاتی برروی آن نوشته می‌شود.

دفتری نیز روی یکی از میز‌ها هست که اگر آن را ورق بزنی، دست‌نوشته‌های مشتریان را در آن می‌توانی ببینی که به یادگار در داخل آن ثبت شده است و یکی دیگر از دلایلی است که سبب می‌شود برای مشتریان، خاطرات خوبی در این فضا شکل بگیرد.

 

پاتوق فرهنگی دانشجویان

زهرا حسین‌پور پاکزاد و زینب اسفندیاری، دانشجویان دانشگاه تابران که مشتری این مغازه هستند،  از فضای داخل مغازه حرف به میان آورده و این مکان را محیط مناسبی برای اهالی کتاب و مطالعه می‌دانند.

وجود کتاب با موضوعات مختلف برای آنها جالب توجه است و می‌گویند بیشتر دوستان دانشجویشان، این فست‌فود را به عنوان پاتوقی فرهنگی می‌شناسند.

یکی دیگر از امکانات این ساندویچی که باعث جذب دانشجویان شده است، فراهم‌آمدن اتصال به اینترنت wifi  است که پاکزاد و اسفندیاری به آن اشاره می‌کنند و معتقدند اگر هر کسی در هر شغلی که دارد، دغدغه کار فرهنگی را داشته باشد، بسیاری از مشکلات امروز جامعه و به ویژه دغدغه‌های جوانان حل خواهد شد.

* این گزارش چهارشنبه، ۲۷ اسفند ۹۳ در شماره ۱۴۷ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.  

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44